To wcale nie jest trudne. Właścicielem Nieruchomości jest zawsze osoba, która na podstawie aktu notarialnego nabywa daną nieruchomość. Potwierdzeniem własności jest wpis w dziale II księgi wieczystej tej nieruchomości. Bank poprzez wpis hipoteki w dziale IV księgi wieczystej, zabezpiecza roszczenia swoich praw do nieruchomości na wypadek braku spłaty kredytu bądź jej sprzedaży.
Jak sprzedać nieruchomość z kredytem?
Do sprzedania nieruchomości obciążonej hipoteką będzie potrzebne zaświadczenie z banku, które jest w niej wpisany i powinno zawierać:
Czas oczekiwania na takie zaświadczenie może wynieść nawet dwa tygodnie i w większości przypadków jest płatne. Sprzedający nieruchomość musi postarać się o taki dokument w banku, w którym zaciągał kredyt hipoteczny.
Płatność za sprzedaż takiej Nieruchomości z reguły odbywa się w dwóch transzach:
Wykreślenie hipoteki bankowej jest zadaniem kupującego, gdyż to on po akcie notarialnym jest prawnym właścicielem nieruchomości.
Kupno mieszkania z kredytem, którego wartość przewyższa wartość nieruchmości
Jeśli na danej nieruchomości widnieje kredyt i wysokość zadłużenia jest wyższa niż cena, za jaką nieruchomość zostanie nabyta, sprzedający z własnych środków musi pokryć różnicę. Najlepiej, aby sprzedający – po ustaleniu ceny sprzedaży nieruchmości z kupującym - nadpłacił wielkość różnicy zadłużenia i dopiero po tej operacji wystąpił o zaświadczenie z banku, które będzie zawierać: